Študijski krožek predstavlja organizirano infrastrukturo za samostojno učenje odraslih, za katero je tipičen proces prostovoljnega ustvarjalnega in demokratičnega sodelovanja ob spoštljivi plodni razpravi. Prične se s socio-kulturno animacijo in konča z akcijo. V njem potekata usklajevanje in skrb za skupno dobro. Tipični elementi srečanja so: pozdrav, pravila, razprava, povzetek in načrt nadaljevanja, evalvacija.

Za krožek je značilna osebna komunikacija. Zanjo je potreben stik, ki izpostavlja izbiro bolj od nadzora ter omogoča izrabo notranjih virov. Družbene okoliščine, ki spodbujajo samostojno učenje, torej vsebujejo kar najmanjšo mero poskusov prevladovanja in apatije. Komunikacija ni vedno neposredna in prav tako kot vzpostavljanje stika potrebuje čas. Kot vsi procesi je tudi komunikacija počasna in draga, lahko tudi dolgočasna, zato so zanjo ključni notranji viri, dobronamernost, odkritost in strpnost.

Sodelujoči vzpostavijo stik na ravni vsebine, odnosov ali vrednot, zato sta potrebna empatija in čas za podoživljanje, ustvarjanje notranjih slik, občutkov, ki jih posamezniki zaznavajo selektivno, skladno z njihovimi izkušnjami, ki delujejo kot fiziološki in psihološki filter.

Učenje v študijskih krožkih vodi v konkretne zaključke – izdelke, dogodke, zbližanja stališč, osebno bližino in odprtost za novosti ob trdni identiteti na katerikoli ravni.

Ob 15. obletnici izvajanja študijskih krožkov, smo na MOCIS-u izdali Zbornik študijskih krožkov 2003-2018, kjer so predstavljeni krožki po različnih tematikah, katere so zajemali študijski krožki skozi vsa ta leta.

AKTUALNI ŠTUDIJSKI KROŽKI

Po sledeh mitov in legend

Raziskovanje mitične poti v Mislinjski dolini je odličen primer vseživljenjskega učenja, saj spodbuja radovednost, kritično mnenje in povezovanje različnih virov znanja – od zgodovinskih virov do ustnega izročila, kjer se miti in zgodovina prepletajo v edinstveno izkušnjo.

Vsebina ŠK neposredno umešča vizijo VITR 2030 (vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj), saj spodbuja znanje, vrednote in dejanja, ki prispevajo k trajnostni prihodnosti, krepi zavest o lokalni kulturni dediščini, omogoča izkustveno učenje v naravi, hkrati poudarja pomen trajnostnega turizma in vzpodbuja medgeneracijsko sodelovanje.

Člani skupine bodo najprej spoznali že znana dejstva, saj je bilo že nekaj raziskav, odkritij in predavanj o dediščini slovanske mitologije v Mislinjski dolini z osrednjo zgodbo o Juriju, junaku mitične pokrajine.

V nadaljevanju bodo obiskali najstarejše občane, da oživijo pozabljene zgodbe in zapisali ljudske zgodbe, ki podprejo mitično pokrajino. S terenskim delom, pogovori in raziskovanjem bodo odkrivali skrite zgodbe, ki jih je čas skoraj izbrisal.

Naredili bodo načrt poti z opisom ključnih točk ter opozorili na posebnosti in znamenitosti na tej poti.

To je primer, kako lahko člani študijskega krožka s svojo aktivnostjo vplivajo na trajnostni razvoj in spremembe v svojem okolju ter z načrtom poti vzpodbujajo soobčane in turiste k dobremu počutju in zagotavljanju boljše psihološke in fizične odpornosti, kar je tudi eden izmed ciljev VITR.

 

Učenje na dosegu roke z zgodbami vseživljenjskega učenja

Mobilni telefoni so vse bolj prisotni v našem življenju in pametna oziroma varna uporaba le teh je zelo ključna za kvalitetno življenje.

Udeleženci študijskega krožka bodo s pomočjo mobilnih telefonov snemali svoje ali tuje zgodbe o učenju, novih znanjih in spretnostih, ki so jih osvojili v različnih življenjskih obdobjih ter o izkušnjah posameznikov z vseživljenjskim učenjem.

Posnetke bodo urejali z brezplačnimi aplikacijami, ki omogočajo enostavno uporabo  kot so CapCut, InShot ali VN Editor, s čimer bodo udeleženci pridobili osnovne veščine montaže videa.

S tem bodo razvijali digitalne kompetence, sposobnost pripovedovanja zgodb in kritično mnenje ter reflektirali svojo pot vseživljenjskega učenja.

V projekt bomo vključili udeležence različne starosti (tri generacije) – mladi, odrasli in starejši – in s tem bomo krepili pomen medgeneracijskega sodelovanja in učenja v različnih obdobjih življenja.

Končni cilj ŠK je ustvariti navdihujoče zgodbe, ki bodo motivirale širšo skupnost k učenju in osebni rasti.

Končni izdelki bodo objavljeni na spletnih platformah (npr. YouTube, družbeno omrežje ali spletna stran projekta), kar bo omogočilo širjenje pomena vseživljenjskega učenja v skupnosti.

 

Slušna zanka odpre svet razumevanja

Vključevanje vseh ranljivih skupin v vseživljenjsko učenje in tudi v svetovalno dejavnosti v izobraževanju odraslih, ki se izvaja kot javna služba se vse bolj uvaja v Slovenski prostor, zato se bomo s  tem ŠK ponovno dotaknili oseb z okvaro sluha z vidika dostopnosti izobraževanja,  vseživljenjskega učenja in boljše vključenosti v družbeno dogajanje okolice, ki so temeljne družbene dobrine.

Osebe z okvaro sluha imajo velike težave pri vključevanju v okolje v katerem živijo, se izobražujejo, delajo ali preživljajo prosti čas predvsem zaradi nerazumevanja slišanega.

K večji vključenosti oseb z okvaro sluha zagotovo lahko prispeva vedenje, da bodo slišano lahko tudi razumeli, zato so slušne zanke ene izmed rešitev, ki pa so še v našem (Koroškem) prostoru zelo slabo poznane in malo kje nameščene.

Raziskali bomo delovanje slušnih zank z namenom, da osvestimo širšo javnost o prednostih le teh, da bi jih različne institucije čim več namestile ter s tem vplivale na preoblikovanje učnih okolij, kar spada k prednostnemu področju delovanja VITR, hkrati pa bi izobraževalci dobili boljšo priložnost za krepitev kompetenc oseb z izgubo sluha.

Člani ŠK bodo raziskali kakšne slušne zanke obstajajo, njihove prednosti in kje vse jih je smiselno namestiti. Prednosti le teh bi predstavili širši javnosti preko kontaktne oddaje na radiju in prispevka na KOR TV.

Člani študijskega krožka bodo vzpostavili tudi sodelovanje s člani društva gluhih in naglušnih Koroške, ki bodo kot uporabniki le teh povedali lastne izkušnje in opozorili na morebitne pomanjkljivosti.

PRETEKLI ŠTUDIJSKI KROŽKI

 Me slišiš? Sporazumevamo se lahko tudi brez besed.

V Sloveniji je več kot 200.000 oseb z izgubo sluha. Gluhe in težko naglušne osebe imajo zaradi okvare sluha velike težave pri sporazumevanju in vključevanju v okolje, v katerem živijo, se izobražujejo, delajo ali preživljajo prosti čas. Naglušnost in gluhota je nevidna invalidnost, saj jo okolje zazna šele ob komunikaciji s posameznikom, ki pa je zelo otežena, ali pa se le-ti zaprejo vase, kar pa lahko vodi v različne oblike socialne izključenosti. S kakšnimi težavami se v vsakdanjem življenju spopadajo ti ljudje in kako to vpliva na njihovo življenje, bodo spoznavali člani študijskega krožka z namenom, da bi se jim lahko približali, posebej za njih pripravili različna, za njih potrebna, izobraževanja in jih vedno bolj vključevali v družbeno dogajanje okolice. Na Koroškem je registrirano društvo gluhih in naglušnih. Člani študijskega krožka bodo v sodelovanju s člani društva najprej raziskali, kako društvo deluje, kaj ponuja članom in kako ozaveščajo splošno javnost. Osredotočili se bodo na potrebe gluhih in naglušnih na področju izobraževanja in učne metode, ki so najbolj ustrezne za delo z gluhimi in naglušnimi. V nadaljevanju bodo pripravili letak, namenjen sedanjim članom društva in zainteresirani javnosti, kjer bodo zbrali informacije o delovanju in oblikovali povabilo k včlanitvi v društvo. Člani ŠK se bodo povezali z lokalnimi mediji (KOR TV, TV Dravograd) in ocenili trenutno stanje pogojev za prilagajanje TV programa gluhim in naglušnim ter skupaj z njimi pripravili prispevek o študijskem krožku na lokalni TV s prilagoditvami za gluhe in naglušne.

V nadaljevanju bodo pridobili podatek, koliko oseb na Koroškem pozna znakovni jezik in zbrali interes za učenje le-tega.

S tem študijskim krožkom bomo sledili ciljem VITR, ki spodbujajo aktivno sodelovanje v lokalni skupnosti pri ključnih trajnostnih izzivih, spodbujajo razvijanje spretnosti za primerjavo različnih scenarijev za prihodnost skupnosti in vključevanje v postopke javnega odločanja ter delovanje kot odgovorni člani skupnosti – in pri tem gluhi ter naglušni ne smejo biti izjema.

 

Bodi ponosen, prostovoljec.si

Pretekle izkušnje s pandemijo COVID-19 in z lanskimi poplavami so močno posegle v naša življenja na različnih področjih. Ob nepredvidenih situacijah pridejo na plan človeške vrline kot nesebična pomoč sočloveku in to so razlogi, zaradi katerih moramo spodbujati prostovoljstvo in povezanost ter sodelovanje med prostovoljci.

S študijskim krožkom se odzivamo na vedno večjo potrebo skupnosti glede povezovanja vseh prostovoljcev, ki delujejo v lokalnem okolju, v enotno mrežo, z namenom povezovanja prostovoljskih aktivnosti bolj sistematično in organizirano. Člani ŠK bodo spodbujali k medgeneracijskemu povezovanju, ki krepi medčloveški odnos in uresničuje medgeneracijsko solidarnost v današnjih družbenih razmerah in s tem sledimo ciljem VITR z vidika partnerstva in doseganja ciljev ter zmanjšanja neenakosti. V ta namen bodo člani ŠK vzpostavili spletno stran za povezovanje vseh organizacij in društev, ki že delujejo ali si v prihodnje želijo delovati na področju prostovoljstva, z namenom medsebojnega informiranja, povezovanja in sodelovanja.

Člani ŠK bodo organizacijam in društvom predstavili navodila, kako registrirati prostovoljsko dejavnost z ureditvijo vseh formalnosti in to tudi objavili na spletni strani. V lokalnem okolju bodo člani dodatno spodbujali ostale organizacije in društva k aktivnemu delovanju (skupna organizacija aktivnosti in dogodkov, obveščanje javnosti, izobraževanja glede na potrebe prostovoljcev idr.).

 

Poklicna pot z umetno inteligenco

Sodobna informacijska tehnologija oziroma znotraj te svetovni splet ponuja ogromno količino podatkov, informacij, programov, pripomočkov. Da bi posameznik lahko prepoznal, izbral in uporabil prave informacije, je smiselno izpiliti kritično razmišljanje, saj bo na ta način lahko sprejemal bolj ustrezne odločitve. Udeleženci ŠK se bodo učili kritičnega razmišljanja, spoznavali bodo, kaj kritično mišljenje je in kako ga s pomočjo uporabe nekaterih IKT orodij celo spodbujati. Vadili se bodo v prepoznavanju pravih, verodostojnih informacij in preverjanju podatkov na spletu.

V nadaljevanju bodo spoznavali umetno inteligenco in nekatera orodja, ki že delujejo s pomočjo umetne inteligence (npr. spletno nakupovanje, iskanje po spletu, uporaba pametnih telefonov, oprema za prevajanje, navigacije …).

Spoznavali in učili se bodo, kako lahko pravilna uporaba umetne inteligence spodbudi ustvarjalnost, prihrani čas, dopolni razmišljanje in daje možnosti za nadgradnjo znanja in ustvarjalnosti, saj nas prav kreativnost loči od računalnikov.

Naučili se bodo, kako v praksi uporabljati posamezna orodja umetne inteligence in kako izdelke, narejene z njeno pomočjo, učinkovito izkoristiti pri iskanju zaposlitve, komunikaciji z delodajalci ter osebni predstavitvi delodajalcu.

Člani študijskega krožka bodo usmerjeni k doseganju cilja VITR, saj s tem študijskim krožkom spodbujajo življenjske veščine za trajnostne možnosti preživetja zase in druge posameznike.

Javnosti bodo skozi lastne izkušnje in pridobljeno zanje sporočili, da je naša prioriteta, da ohranimo lastno inteligenco in se še vedno osebnostno razvijamo.

 

Zdrava zemlja – zdrav človek

V študijski krožek so se vključile tri generacije, ki so spoznavale vpliv lune na naravo in človeka. Naučili so se, kaj pomeni lunina mena in kaj lunin lok; da je razlika med padajočo luno in luno v padanju; ugotovili so, kaj se dogaja ob polni luni in kaj ob mlaju; kako vsa lunina pot vpliva na rastline in njihovo rast ter na ljudi. Člani so pripravili priročen zapis z opomnikom, kdaj je primerno za posamezna opravila in to podelili med zainteresirano javnost. Med seboj so podelili ljudske modrosti in jih tudi zapisali.

       

 

Pridi se v’n špilat

Največji dosežek študijskega krožka Pridi se v’n špilat je v empatiji in medgeneracijskem druženju, tudi v prenosu znanja s starejše na mlajšo generacijo. Starejši so obujali spomine, krepili spomin in zapisovali igre, mlajši pa so uživali ob igranju starih iger v naravi. V ŠK smo vključili preko 30 otrok.

 

Skrb za cvetočo prihodnost

 Povezovanje različnih ciljnih skupin udeležencev in skrb za trajnostnost.  Nadgradili smo dva študijska krožka, ki sta se dotikala teme podnebnih sprememb in trajnostnosti, in sicer krožek Cvetoči travniki slovenjegraškega primestja in Povojčkove arcnije. Člani študijskega krožka so posebno pozornost namenili timijanu, kot pomembnemu in uporabnemu zelišču. Skupaj so se izobraževali, predajali svoje ugotovitve širši javnosti na predavanjih in zasadili timijan na nekaterih javnih površinah v občini. Z nadgradnjo smo prispevali k večji ozaveščenosti ljudi o pomembnosti sobivanja z naravo. Članica krožka je pripravila dva strokovna prispevka na dotično temo, ki sta bila objavljena v medijih.

 

Kontakt:

Kristina NAVOTNIK   070 165 190  ali kristina.navotnik@mocis.si

Mira MORI  070 974 760  ali mira.mori@mocis.si